σωστος κώστα, evaporator (στα ελληνικά εξατμιστής?) ήθελα να πω και όχι condeser.
To evaporator ειναι η γρίλια (μοιάζει με μικρό ψυγείο) στην οποία το φρεον μετατρέπεται απο υγρό σε αέριο και όπως είπα βρίσκεται μέσα απο το ταμπλώ. Απο την μετατροπή σε αέριο παράγεται ψυξη με την οποία πιάνει πάγο εξω απο το evaporator. ακριβως μετα το evaporator είναι ο ανεμιστήρας του ταμπλώ ο οποίος τραβά αέρα απο έξω, περνά μέσα απο τις παγωμένες γρίλιες του evaporator και κρυώνει ώστε να έρχεται κρύος μεσα στην καμπίνα.
μετα το evaporator το αεριο (πλέον) φρέο πάει στο κομπρεσσερ οπότε ξαναρχίζει ο κύκλος:
Το κομπρεσσέρ ανεβάζει την πίεση στο φρέον έπειτα το φρέον παει στο condenser (ψυγείο A/C). Στο συγείο γίνεται η συμπύκνωση (μετατροπή του φρέον σε υγρό) η οποία εκλύει θερμότητα προς το περιβάλλον. Επειδη γίνεται έκλυση θερμότητας θα πρέπει το ψυγείο a/c να παρέχεται με κρύο αέρα απο το περιβάλλον, γι'αυτο και υπάρχει το βεντιλατερ Α/C. προφανώς αν το αμάξι δεν κινείται και δεν αναβει το βεντιλατερ, το φρέον ΔΕΝ μπορει να υγροποιηθεί και αρα δεν μπορει να παράγει ψύξη, μιας και θα μπει στο evaporator σαν αέριο.
Μετα το condeser το υγροποιημένο σε υψηλή πίεση (περίπου 15-20 μπαρ για φρεον R134) φρέο πάει στο expansion valve (βαλβίδα). Εκει με μια διάταξη μικρής οπής, το φρέον μετατρέπεται απο υψηλής πίεσης σε χαμηλής (1-2 Μπαρ για φρέον R134) και έτσι εισέρχεται στο λεγόμενο κύκλωμα χαμηλης πίεσης και εν συνεχεία πηγαίνει πάλι στο evaporator.
όπως καταλαβαίνετε, το πρώτο λογο έχουν οι πιέσεις.
Συνηθέστερη ζημιά στα A/C είναι να μην έχουμε σωστες πιέσεις για διάφορες αιτίες.
Συνηθέστερη αιτια (ειδικά αν έχουμε πολλά χιλιόμετρα) είναι να μην απομονώνουν σωστά οι τσιμούχες στο κομπρεσσερ και έτσι ενώ έχουμε κανονικές πιέσεις στο κύκλωμα υψηλής πίεσης (15-20 μπαρ, θυμίζω κύκλωμα υψηλής είναι κομπρεσσερ-ψυγείο μέχρι και expansion valve), δυστυχώς έχουμε υψηλότερες απο ότι πρέπει στο χαμηλής (4 μπαρ και άνω)
αλλα αίτια μπορει να είναι να έχει χαλάσει ο συμπλέκτης στο κομπρεσσερ (που είναι υπευθυνος ωστε να μεταδίδεται η κίνηση απο το γρανάζι του κομπρεσσέρ στον άξονα του) και έτσι να μην "οπλίζει" όπως λέμε το κομπρεσσερ. Πάλι με διάγνωση πιέσεων και ενω δουλέυει το A/C μπορει να διαπιστωθεί αυτό, ακόμα και αν είναι στραβός ο μάστορας και δεν το βλέπει οτι δεν οπλίζει.
Φυσικά οποιοσδήποτε καμένος ρελές/ασφάλεια σε οποιοδήποτε απο τα συστηματα του A/C (κομπρεσερ-βεντιλατερ A/C, ανεμιστήρας καμπίνας), έχει σημαντική επίπτωση, όπως και ένας χαλασμένος αισθητήρας πίεσης του κυκλώματος ή θερμοκρασίας του αέρα (για την περίπτωση αυτόματου κλιματισμού)
είναι πολύ σημαντικό το θέμα A/C , απ' ολους τους ηλεκτρολόγους μάστορες που πήγα, ούτε οι μισοί δεν ξερανε αυτα που προανέφερα, οπότε για αλλη μια φορά καταλήγουμε στο συμπέρασμα οτι το πιο σημαντικό βήμα για να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο είναι η ορθή επιλογή μάστορα.