Καλώς ήλθατε στο φόρουμ των Fiestamaniacs
Για να μπορέσετε να δείτε όλα τα θέματα και να συμμετάσχετε, παρακαλώ συνδεθείτε ή δημιουργήστε έναν λογαριασμό.
Σύνδεση

Lucifer

Original poster
Hero Member
May 14, 2010
3,282
1
0
θα δείξει...
Ιδιότητες και χαρακτηριστικά


Ιξώδες:

Ο δείκτης ιξώδους είναι αυτός που συνήθως διαβάζουμε ως W (πχ 10W40). Το ιξώδες είναι η ιδιότητα που του δίνει αντίσταση στην ροη και δειχνει και την δυναμη ενωσεων των μοριων του. Μας ενδιαφερει γιατι ενα λαδι σε κρυο κινητηρα πρεπει να ειναι αρκετά λεπτό ώστε να φτάνει γρηγορα και παντου, και οταν ειναι ζεστος ο κινητηρας πρεπει να εχει αρκετη συνεκτικοτητα ωστε να μην φευγει απο τις τριβομενες επιφανειες ευκολα και να μην συνθλιβονται οι δυναμεις ενωσεων των μοριων του.

Και τωρα το επιμαχο σημειο...Ο πρωτος αριθμος μας δειχνει το ιξωδες του λαδιου στους 0F, δηλαδη στους -17,8 κελσιου και μετριεται σε cP (Centipoise). Το W μας δειχνει οτι το λαδι ειναι καταλληλο για χειμωνα. Ο δευτερος αριθμος μας δειχνει το ιξωδες του λαδιου στους 210F, δηλαδη στους 98,8 βαθμους κελσιου αλλα μετριεται σε cST (centistrokes). Εχουν δηλαδη διαφορετικες μοναδες μετρησης!

Η συμβατικη τιμη του ιξωδους την παιρνουμε στους 40 κελσιου και μπορει να ειναι παρομοια για πολλα λαδια διαφορετικων τιμων ιξωδους, πχ ενα 5W40, 10W30 και 10W40 μπορει στους 40 βαθμους να εχουν παρομοιο ιξωδες, αλλα πχ το πρωτο στους 10 βαθμους θα εχει σοβαρη υπεροχη ως προς τα αλλα δυο.

Ενα λαδι δεν πρεπει να ειναι ουτε πολυ χοντρο γιατι θα ανεβασει πολυ μεγαλη πιεση στο κυκλωμα και ειδικα σε σημεια που χρησιμοποιουν το λαδι (πχ υδραυλικα ωστηρια) και δεν θα κινειται ευκολα, αλλα ουτε πολυ λεπτο ωστε να καταστρεφεται και να μην μπορει να λιπανει σωστα τον κινητηρα. Σε ακραιες περιπτωσεις απο λαθος ιξωδες μπορει να παρουσιαστει σπηλαιωση, συνθλιψη κτλ που προκαλει σημαντικη φθορα στον κινητηρα και καταστρεφει πολυ γρηγορα και το λιπαντικο, αν δεν το καψει τελειως.

Διασκορπισμος (dillution)

O διασκορπισμος δειχνει την δυνατοτητα του λαδιου να μπορει να συγκρατει μικρα σωματιδια στην μαζα του (πχ γρεζια, καταλοιπα καυσης κτλ) και να τα μεταφερει στο φιλτρο λαδιου. Λεγεται και 'απορρυπαντικοτητα' σε μερικα παλια βιβλια. Οσο μεγαλυτερος σαφως τοσο καλυτερα!

Θερμοκρασια αναφλεξης

Οπως ακριβως λεει το ονομα, η θερμοκρασια που αντεχει το λαδι προτου εκτοξευτει στον αλλο κοσμο. Σε αυτη την θερμοκρασια τα πτητικα στοιχεια του λαδιου αναφλεγονται και καταστρεφεται ακαριαια. Μαζι με τον κινητηρα!

Ειδική θερμότητα

Το κυριως συστημα ψυξης των αυτοκινητων ειναι του νερου, αλλα πολλα στηριζονται και στο λαδι ωστε να ψυξουν σημεια τους. Η ειδικη θερμοτητα του λαδιου δειχνει την θερμοαπαγωγιμοτητα και θερμοχωρητικοτητα του λαδιου, δηλαδη οσο καλυτερη ειναι τοσο περισσοτερη θερμοτητα και γρηγοροτερα μπορει να μεταφερει στο καρτερ/ψυγειο για ψυξη.

Ενημερωτικα οι διαφορες μεταξυ φτηνων και καλων λαδιων ειναι τεραστιες. Ενα Aral 10W40 blue basic elastic αγγιζε τους 95 βαθμους και στον ιδιο κινητηρα ενα Motul 300V 15W50 δεν ξεπερνουσε τους 65. Λαδι με το ιδιο ιξωδες μπορει να εχει πολυ καλυτερη ειδικη θερμοτητα. Πχ το Castrol RS 10W60 σε συγκριση με το Castrol TWS 10W60 εχει μονο το 75% της ειδικης του θερμοτητας!


Πρέπει να ακολουθούμε με θρησκευτική ευλάβια τα όσα προδιαγράφει ο κατασκευαστής του αυτοκινήτου και το οποία είναι:
1) Το ιξώδες. Πάντοτε παραθέτει και πίνακα με τα εναλλακτικά ιξώδη που μπορούν να χρησιμοποιηθούν.
2) Η κατηγορία (ορυκτό, ημισυνθετικό, συνθετικό).
3) Tις προδιαγραφές (API SL(Η,M κτλ) /CF, ACEA Ax,Bx (A για βενζινοκινητήρες, Β για πετρέλαιο), LL-0x (για bmw) 505, 506 κτλ (για VW) κ.ο.κ.)
4) Tην προτεινόμενη χιλιομετρική χρήση η οποία είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με τις παραπάνω προδιαγραφές.

- Ο βασικός διαχωρισμός των λιπαντικών γίνεται με βάση το ιξώδες τους (η εσωτερική αντίσταση ενός υγρού στην κίνησή του) και διακρίνονται σε μονοβάθμια (10, 20, 30 κτλ) και πολυβάθμια (0W30, 0W-40, 5W-40 κοκ). Θα ασχοληθούμε με τα δεύτερα μια που είναι αυτά που χρησιμοποιούμε όλοι στα αυτοκίνητά μας.
Τα πολυβάθμια είναι ταξινομημένα κατα SAE (Society of Automotive Engineers) σύμφωνα με το ιξώδες τους (viscosity) και τις γενικές θερμοκρασίες που μπορούν να χρησιμοποιηθούν. Ονομάστηκαν έτσι επειδή το ιξώδες τους μπορεί και μεταβάλλεται ανάλογα με τη θερμοκρασία. Το γράμμα "W" συμβολίζει τη ρευστότητα του υγρού (centistrokes) στις δεδομένη από τους πίνακες SAE θερμοκρασίες δοκιμών και τις ελάχιστες εξωτερικές θερμοκρασές περιβάλλοντος που προτείνονται για χρήση. Για παράδειγμα το 5W-40 δοκιμάστηκε μεν στους -17,8 Celcius μπορεί δε να χρησιμοποιηθεί σε ελαχιστη εξωτερική θερμοκρασία -30 Celcius. Όσο μικρότερος είναι ο 1ος αριθμός, σε τόσο χαμηλότερη εξωτερική θερμοκρασία μπορεί να χρησιμοποιηθεί το λιπαντικό. Αναφερόμαστε πάντα στη θερμοκρασία κατά το κρύο ξεκίνημα, αφού κατά τη λειτουργία η θερμοκρασία του κινητήρα ανεβαίνει. Ο 2ος αριθμός (10W-40) αναφέρεται στη ρευστότητα σε θερμοκρασία δοκιμής 98,8 Celcius και μπορεί να χρησιμοποιηθεί σε μέγιστη εξωτερική θερμοκρασία 40 Celcius. Ομοίως με τον πρώτο, όσο μαγαλύτερος είναι ο αριθμός σε τόσο μεγαλύτερη εξωτερική θερμοκρασία ανταποκρίνεται.
(Θα ψάξω τους πίνακες SAE στο δίκτυο, όταν τους βρώ θα τους ανεβάσω)

- Η κατηγορίες των λιπαντικών είναι τρεις.

1)Τα ορυκτά ή πρωτογενή ορυκτέλαια (minerals)
Τα ορυκτέλαια είναι λιπαντικά που προκύπτουν από την διύλιση αργού πετρελείου στα οποία μπαίνουν κάποια πρόσθετα και έτσι έχουμε το τελικό προϊόν

2) τα ημισυνθετικά (semi-synthetic)
Όπως το λέει κι η λέξη είναι προϊόντα σύνθετα τα οποία περιέχουν ορυκτέλαιο και εργαστηριακό (χημικά κατασκευασμένο δηλαδή) συνθετικό λιπαντικό.
Εδώ επικρατεί μια σύγχηση στον τελικό καταναλωτή, αφού οι εταιρίες κάνουν διάφορα "τρικ" προκειμένου να προωθηθούν ως ανώτερης κατηγορίας (άρα και ποιότητας) τα λιπαντικά τους (ακόμη και ξακουστές εταιρίες, ονόματα δε λέμε). Ετοιμολογικά, ένα ημισυνθετικό λιπαντικό πρέπει να περιέχει 50% ορυκτέλαιο και 50% συνθετικό λιπαντικό. Το τρικ που προανέφερα γίνεται στην στην αναλογία των 2 συστατικών. Για παράδειγμα κυκλοφορούσε λιπαντικό που πλασάρονταν ως ημισυνθετικό (semi-synthetic) και η εργαστηριακή του ανάλυση έδειξε ότι ήταν μόλις κατά 5% συνθετικό. Το 95% δηλαδή ήταν ορυκτέλαιο!! Φυσικά είχε ξεσπάσει ντόρος και αποσύρθηκε! Είναι πάμπολλες οι περιπτώσεις γι' αυτό και θέλει προσοχή.
Από την άλλη υπάρχει εταιρία η οποία έχει ημισυνθετικό με αναλογία περίπου 70% συνθετικό και το πλασάρει ως συνθετικό, αφού όμως ξεκαθαρίζει το καθ' αυτού συνθετικό της ως "100% συνθετικό"! Είναι μεν έντιμη αλλά "παίζει" ύποπτα με τις λέξεις. Κάποια άλλη πάλι το πλασάρει με την τεχνολογία που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή του. Συγκεκριμένα η Motul με το Technosynthese.

3) τα συνθετικά. (synthetic, full synthetic, 100% synthetic)
Είναι εξ' ολοκλήρου χημικά προϊόντα κατασκευασμένα σε εργαστήρα. Το προαναφερθέν τρικ γίνεται και στην εν λόγο κατηγορία αφού όταν ένα λιπαντικό δεν αναφέρεται ως 100% συνθετικό (ή full), αφήνει υπόνοιες, ή είναι αμφιβόλου σύνθεσης. Οι μέθοδοι κατασκευής τους (ή πατέντες) συνήθως αναγράφονται στο μπουκάλι (SuperSyn για την Mobil, Ester για την Motul κ.ά.)

Τα βασικότερα πρόσθετα που περιέχουν τα λιπαντικά αυτοκινήτων είναι τα αντιοξειδωτικά, αντιαφριστικά και καθαριστικά. Περιέχουν βέβαια και πολλά άλλα όπως βελτιωτικά ιξώδους και θερμοαπαγωγικά κ.τλ. Γίνεται λοιπόν σαφές ότι τα λιπαντικά κάνουν πολύ περισσότερα από το να λιπαίνουν απλώς τις τριβώμενες επιφάνεις.

ΜΥΘΟΙ ΚΑΙ ΠΡΑΓΜΑΤΙΚΟΤΗΤΑ


- Το 5W-40 είναι για τη Σιβηρία που πιάνει -30οC, βάλε 15W-50 (κι ακόμα χειρότερα 20W-50)!
ΜΕΓΑ ΛΑΘΟΣ! To 5άρι αντέχει στο κρύο έχει όμως και τη ρευστότητα με την οποία ο κατασκευαστής θέλει να κυκλοφορεί το λιπαντικό στο κύκλωμα λίπανσης του κινητήρα του! Ο αριθμός βαλβίδων έχει αυξηθεί, οι ανοχές των κινητήρων μικραίνουν όσο μικραίνουν και οι διαστάσεις τους και κάπως έτσι φτάσαμε από το 20W-50 που χρησιμοποιούσαν πριν 20-30 χρόνια στο 0W-30. Δε σημαίνει ότι πάγωσε ο πλανήτης για να χρειαζόμαστε τέτοιο ιξώδες.
Κανένας σοβαρός μάστορας δεν θα επιτρέψει να χρησιμοποιηθεί (με πολύ ρίσκο πάλι και μόνο καλοκαίρι) πάνω από 15W-50 σε πολυβάλβιδο (16v ναι και άνω) και σίγουρα όχι τεχνολογικά εξελιγμένο πρόσφατο κινητήρα.
Μη νομίζετε ότι όλα τα μαστόρια έχουν ιδέα του τι τρέχει με τα λάδια (και με τα παραφλού και τις βαλβολίνες). Πρόσφατα είδα μάστορα να βάζει παραφλού G11 σε Audi A4 όπου στο καπάκι έγραφε κι όλας G12! Ύστερα φταίει η Audi (και η κάθε audi) που χαλάνε τα αλουμινένια κεφαλάρια. Η αποστομωτική του απάντηση ήταν ότι το "κόκκινο" (δεν το ήξερε καν σαν G12) είναι πράσινο (G11 δηλαδή) που το βάφουν κόκκινο για να το πουλάνε ακριβότερα!! Στο τσακ το γλίτωσα το εγκεφαλικό! Ειδικά όταν βλέπω μάστορα να τρίβει το λάδι στα δάχτυλα και να βγάζει συμπέρασμα για την κατάστασή του, η καλύτερή μου! Τα δαχτυλα του μάστορα δεν είναι χημείο (και άντε να του δώσεις να το καταλάβει).

- Τα long life service είναι υπολογισμένα σε τελείως αποστειρωμένες συνθήκες (Οβάλ πίστες δοκιμών, συνεχή οδήγηση χωρίς αυξομειώσεις στην ταχύτητα και χωρίς υπερβολές, θερμοκρασία και υγρασία περιβάλλοντος σε κανονικές συνθήκες). Κανένα αυτοκίνητο σε καθημερινή μικτή χρήση (πόλη-ταξίδι) δεν θα φτάσει τις 20000km ή 30000 χωρίς τουλάχιστον να συμπληρωθεί μια αρκετά μεγάλη ποσότητα λαδιού. Γι' αυτό και σε πολλά manual αναγράφεται ευκρινώς "μετά τις 5000km, κάθε 1000km ελέγχετε τη στάθμη λαδιού". Τα long life λιπαντικά πρέπει να αλλάζονται εναλλακτικά κάθε 2 χρόνια σε αντίθεση με τα υπόλοιπα που αλλάζονται κάθε χρόνο (εφ' όσον εννοείται δεν έχουν καλύψει τη μέγιστα προβλεπόμενα χιλιόμετρα). Μην ακούτε κανέναν εκτός του κατασκευαστή του αυτοκινήτου για το πόσα χιλιόμετρα θα πρέπει να τα κρατήσετε, ειδικά αν τα όρια αυτά είναι παραπάνω από τα όρια που ορίζει αυτός! Ούτε καν τον κατασκευαστή του λιπαντικού μην συμβουλευτείτε (που κανένας από τους μεγάλους δεν προτείνει χιλιομετρική χρήση). Εννοείται ότι αν τα αλλάζετε συχνότερα απ' όσο προτείνετε δεν είναι κακό (κάποιες φορές χρειάζεται) αλλά σε πολλές περιπτώσεις δεν έχετε κάποιο ώφελος. Αυτά για τη normal (ακόμα και γρήγορη) οδήγηση και για τυποποιημένους κινητήρες. Οι αγωνιζόμενοι ή οι κάτοχοι βελτιωμένων αυτοκινήτων γνωρίζουν καλύτερα απ' όλους ότι όλα αυτά δεν έχουν καμία αξία όταν ο κινητήρας δουλεύει στο όριο στον κόφτη. Εκεί στόχος είναι η τέλεια λίπανση και μόνο αυτή. Ούτε η διάρκεια σε χιλιόμετρα, ούτε η κατανάλωση λιπαντικού, οπότε η χρήση ενός 100% συνθετικού λιπαντικού που προορίζεται για τέτοια χρήση, είναι μονόδρομος! ( 300V!!!!)

- Καίει λάδια γι' αυτό θα βάλω πιο χοντρό

Τα λάδια μπορεί και να εξατμίζονται ως υγρά - ευκολότερα δε τα κατώτερης ποιότητας, οπότε η μετάβαση σε άλλης μάρκας λιπαντικό, κόντρα στη λογική που επικρατεί "αφού καίει βάλε φθηνό", μπορεί να μειώσει ή να εξαλείψει την κατανάλωση. Το πιο χοντρό (στην ουσία υψηλότερου ιξώδους λιπαντικό και κατά πάσα πιθανότητα κατώτερης ποιότητας) δεν λύνει το πρόβλημα και μπορεί να δημιουργήσει ακόμα μεγαλύτερο. Ένα λιπαντικό δεν επισκευάζει φθαρμένα ελατήρια, τσιμουχάκια βαλβίδων ή κυλίνδρους. Αντίθετα η μετάβαση από ημισυνθετικό σε 100% συνθετικό έχει εμπειρικά δείξει ότι μπορεί να μειώσει την κατανάλωση λαδιού. Θεωρητικά αυτό οφείλεται και στο φιλμ λαδιού που σχηματίζεται στα μέταλλα (και που εξηγείται παρακάτω) σταγανοποιώντας, σε ελάχιστο βαθμό βέβαια, τυχόν διαρροές μέσα και έξω από τον κινητήρα

- Τα πρώτα 90sec της λειτουργίας ενός κινητήρα είναι τα πιο κρίσιμα για την μακροζωία του.
Είναι η μεγαλύτερη αλήθεια που δεν γνωρίζει ή παραμελεί η πλειοψηφία των οδηγών!
Το κρύο ξεκίνημα είναι μια ιεροτελεστία που συντελείται στο εσωτερικό μιας μηχανής και που θα πρέπει να αφήσουμε να εξελιχθεί απρόσκοπτα. Το αυτοκίνητο ήταν σε στάση, ο κινητήρας δεν λειτουργούσε, τα μέταλα "στράγγυσαν" η μεγαλύτερη ποσότητα λαδιού βρίσκεται στο κάρτερ. Οι πρώτες στροφές του κινητήρα γίνονται με την ελάχιστη υπαρκτή ποσότητα λαδιού. Εδώ ένα 100% συνθετικό λιπαντικό ξεδιπλώνει μια από τις πολλές αρετές του. Τα λιπαντικά αυτά περιέχουν μόρια φορτισμένα και σαν μαγνήτης προσκολλούνται στα τοιχώματα του κινητήρα και τα τριβώμενα μέρη. Έτσι δημιουργούν ένα λεπτό φιλμ πάνω σ' αυτά και κάνουν ευκολότερο και πιο ανώδυνο για τον κινητήρα το κρύο ξεκίνημα. Τα μαρσαρίσματα απαγορεύονται δια ροπάλου εφ' όσων ο κορμός-τα χιτώνια είναι κρύα, τα ελατήρια ζεσταίνονται από τα έμβολα και τις αναφλέξεις που υφίστανται αυτά, και η τριβή μεταξύ των μετάλλων με άκρως διαφορετικές θερμοκρασίες φέρνει την φθορά με αποτέλεσμα την απώλεια συμπίεσης, την κατανάλωση λαδιού και την μειωμένη απόδοση του κινητήρα. Όπως χαρακτηριστικά μου είχε πει ο Frank Sieland (μηχανικός λίπανσης της ομάδας του Valentino Rossi) σε πηγαδάκι στο διάλλειμα ενός σεμιναρίου που είχα παρακολουθήσει στη Γερμανία, τη φθορά που μπορεί να υποστεί ένας κινητήρας στο κρύο ξεκίνημα, μπορεί να μην την πάθει ακόμα και σε 10 χιλιάδες χιλιόμετρα κανονικής οδήγησης!

- Τα λάδια που έβγαλα ήταν κατάμαυρα, οπότε πρέπει να τα αλλάζω νωρίτερα

Άλλη μια λάθος σκέψη του ιδιοκτήτη ή του μάστορα. Ένα καλό, επώνυμο λιπαντικό θα μαυρίσει ακόμα και σε 1000km λειτουργίας σε έναν κινητήρα. Αυτό συμβαίνει διότι τα καθαριστικά-απορρυπαντικά πρόσθετα που περιέχει είναι αυτά που αποροφούν και συγκρατούν όλα τα κατάλοιπα (ακόμα και πουρί!) που αφήνει το καμμένο λάδι όπως επίσης και τα προϊόντα ατελούς καύσης που παρασέρνουν τα έμβολα από το θάλαμο καύσης και καταλήγουν στο κύκλωμα λίπανσης.

- Τα λάδια της bmw είναι τα καλύτερα! (ή της toyota κ.ο.κ)

Τσούκ! Η bmw κατασκευάζει αυτοκίνητα, δεν παράγει λάδια! Το λάδι που φέρει το σήμα της bmw προέρχεται από εταιρία λιπαντικών που το κατασκευάζει κατόπιν παραγγελείας (ή τις περισσότερες φορές κολάει απλά ένα ταμπελάκι με τη φίρμα επάνω) για την bmw, η οποία το εκμεταλλεύεται σαν πρόσθετο κέρδος από τα σέρβις, ή αντιθέτως θέλει να μειώσει το κόστος συντήρησης μειώνοντας την τιμή λιανικής του "αυθεντικού". Απ' όσο γνωρίζω "το λάδι της bmw" το κατασκευάζει η Valvoline (ή η Castrol) οπότε αν μελετήσετε τις προδιαγραφές του και βρείτε το αντίστοιχο της μαμάς εταιρίας μην εκπλαγείτε αν έχει εντελώς διαφορετική τιμή ακόμη και προς τα πάνω από αυτό της αντιπροσωπίας. Αυτές βέβαια είναι συμφωνίες και συμμαχίες που αλλάζουν, οπότε του χρόνου μπορεί να το παράγει η Aral ή κάποια άλλη.
Επίσης κατάλληλα είναι όλα όσα αναγράφουν την προδιαγραφή της bmw (LL-0x) που ζητάει ο κατασκευαστής κι ας μην είναι της συνιστώμενης εταιρίας (είπαμε ότι είναι συμφωνίες που αλλάζουν αυτές). Σ' αυτή την περίπτωση ο "λαδάς" παρήγαγε το λάδι με τις προδιαγραφές που έθεσε το εργοστάσιο, και πλήρωσε για να δοκιμαστεί και να πάρει την έγκριση της bmw. Σαφώς και προτείνεται ανεπιφύλακτα!

ΠΡΟΣΟΧΗ!!!: Στο εμπόριο κυκλοφορούν περισσότερες από 400 ετικέτες-φίρμες λιπαντικών. Μεταξύ αυτών πολλοί αρπακολατζήδες (ναι ναι και τέτοιοι) που αναγράφουν προδιαγραφή για την οποία δεν έχουν πάρει έγκριση, ή απλά γράφουν "κατάλληλο για bmw, για mercedes κτλ". Προτιμάτε πάντα επώνυμα που γράφουν ξεκάθαρα τη συγκεκριμένη προδιαγραφή! Εγκυκλοπεδικά, το "λάδι της suzuki" το κατασκευάζει η Motul, της VW (μέχρι πρότεινος) η DEA, της Τoyota η Texaco, της Renault η Elf και πάει λέγοντας.

- Βάζω 100% συνθετικό και επιπλέον πρόσθετο βελτιωτικό λαδιού-αντιτριβικό

Αυτό είναι από ανώφελο έως ζημιογόνο για τον κινητήρα. Ένα επώνυμο (ξανά) λιπαντικό έχει την κατάλληλη αναλογία πρόσθετων και βελτιωτικών ώστε να αρκεί από μόνο του. Τα δε 100% συνθετικά αρνούνται πεισματικά τις περισσότερες φορές να συνεργαστούν με τέτοια προϊόντα. Σε ερώτησή μου σχετικά με το θέμα στον προαναφερθέντα κύριο Sieland, μου έδωσε την εξής πανέξυπνη απάντηση εκ μέρους του κατασκευαστή λαδιού: "If our lubricant needs additives, then we didn't do correct our homework" (Αν το λιπαντικό μας χρειάζεται επιπλέον πρόσθετα, τότε δεν κάναμε καλή δουλειά).

- Τσιμπάει / Καίει λάδια (έκφραση συνοδευόμενη από κρύο ιδρώτα)!

Ε, ΚΑΙ?? Βάλε αυγό κάτω απ' το γκάζι για να καίει λιγότερα λάδια και λιγότερη βενζίνη!
Eφόσον μιλάμε για κατανάλωση μέσα στα όρια που δίνει ο κατασκευαστής (ή ακόμα και που δεν δίνει αλλά μιλάμε για νορμάλ ποσότητα), θα πρέπει να χαιρόμαστε για το λόγο ότι αυτό σημαίνει πως το λιπαντικό μας εισχωρεί παντού και προβλέπεται (ειδικά στις πρώτες χρήσεις συνθετικού ή σε καινούριους κινητήρες) μια ποσότητα να αποροφάται από της μη ορατές με γυμνό μάτι πορώδεις επιφάνειες των μετάλλων! Δεν μπορώ να δώσω ακριβές μέγεθος για το "νορμάλ" αφού έχω δει βιβλίο mercedes να δικαιολογεί έως 0,8λ/1000km!! Είχαμε και την 1η γενιά FSI που λόγο δημιουργίας υποπίεσης που οφειλόταν σε στροβιλισμούς του μίγματος στο θάλαμο καύσης παρέσερνε λιπαντικό από τα ελατήρια φτάνοντας την κατανάλωση λαδιού στα ύψη και προκαλώντας πανικό στους ιδιοκτήτες και φασαρίες με αιτήματα για αλλαγή αυτοκινήτου στις αντιπροσωπίες.

- Πρέπει να συμπληρώσω λάδια, θα αγοράσω ένα λίτρο ό,τι να 'ναι για να κάνω τη δουλειά μου μέχρι να τα αλλάξω.

Όχι "ό,τι να'ναι"! Συμπληρώνουμε λιπαντικό ανεξαρτήτου μάρκας και κατηγορίας, με την προϋπόθεση ότι έχει το ίδιο ιξώδες με αυτό που έχουμε ήδη στον κινητήρα μας. Δηλαδή αν έχουμε 10W-40 ημισυνθετικό, θα συμπληρώσουμε 10W-40 κι ας είναι 100% συνθετικό ή ακόμα και ορυκτό (δεν υπάρχει αλλά το φέρνουμε ως παράδειγμα). Σε άλλη περίπτωση, βάζοντας π.χ. 20W-50, η πίεση άντλησης δεν είναι σταθερή (λόγο της διαφορετικής ρευστότητας) με ό,τι αυτό συνεπάγεται για τη σωστή λίπανση, ή/και την αντλία μας.

- Έλα μωρέ τόσο καιρό αυτά βάζω (τα λάθος λάδια δηλαδή) και δεν έπαθε τίποτα
Ούτε εσύ θα πάθεις τίποτα αν πίνεις coca cola αντί νερό. Ο οργανισμός σου όμως αντιλαμβάνεσαι τι ζημιά θα πάθει και για πόσο θα αντέξει?

Η μηχανολογία είναι η τέχνη των συμβιβασμών. Από τους συμβιβασμούς αυτούς δεν ξεφεύγουν ούτε τα λιπαντικά. Ένα λεπτόρευστο που συστήνει ο κατασκευαστής (π.χ. 0-30) θα ρολάρει τον κινητήρα ελεύθερα και άνετα δίνοντας τη μέγιστη απόδοσή του ΑΛΛΑ θα είναι ευάλωτο σε πρόωρη διάσπαση των μορίων του λόγο και της θερμοκρασίας που μπορεί και αναπτύσσεται στον κινητήρα, αλλά και της εξωτερικής θερμοκρασίας. Επίσης επέρχεται αυξημένη κατανάλωσή του η οποία οφείλεται και στο γεγονός ότι εισχωρεί παντού - πιθανών και στο θάλαμο καύσης ή σε ένα πολύ μικρό και ασήμαντο, για άλλα ιξώδη, σημείο διαρροής.

Πηγή :BMW-Motorsport.gr
 

Lucifer

Original poster
Hero Member
May 14, 2010
3,282
1
0
θα δείξει...
Βασικά στοιχεία λιπαντικών κινητήρων

http://www.enpo.eu/mediaupload/pdf_files/motor_oil_basic_info.pdf
 

pitbull

Maniac Member
May 13, 2010
6,950
1
0
40
παντού και πουθενά
ΒΑΣΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ ΛΙΠΑΝΤΙΚΩΝ

ΤΑ ΒΑΣΙΚΑ
Όλοι γνωρίζουμε πόσο σημαντικό είναι να τηρούμε με ακρίβεια την αλλαγή λιπαντικών του κινητήρα μας. Είναι ζωτικής σημασίας για τον κινητήρα του οχήματός σας να έχει καθαρό, πρόσφατα αλλαγμένο λιπαντικό που να κάνει κατάλληλα τη δουλειά του. Αλλά μπορεί ακόμα να έχετε απορία για το τί είναι λιπαντικό και πως αυτό ενεργεί.

Το λιπαντικό που χρησιμοποιείτε για το όχημα σας αποτελείται από δύο κύρια συστατικά: τα βασικά λιπαντικά και τα πρόσθετα. Τα βασικά λιπαντικά επιτρέπουν στα λιπαντικά κινητήρων να εκπληρώσουν την κύρια λειτουργία, δηλαδή τη λίπανση των κινούμενων μερών ενός κινητήρα προστατεύοντας τα από τη φθορά και την καταστροφή του κινητήρα από την τριβή. Τα πρόσθετα παρέχουν επιπλέον προστασία στον κινητήρα εμποδίζοντας ουσιαστικά το λιπαντικό να καταστραφεί από τις ακραίες συνθήκες που επικρατούν στον κινητήρα

Τα βασικά λιπαντικά προέρχονται από τη διύλιση του αργού πετρέλαιου, το οποίο στην αρχική του μορφή αντλείται από το έδαφος. Το αργό πετρέλαιο πρέπει να υποστεί μια σειρά διεργασιών για να εξευγενιστεί πριν παραχθεί το βασικό λιπαντικό που θα είναι κατάλληλο για χρήση στους κινητήρες. Μη επιθυμητά συστατικά όπως κερί, θείο και άζωτο απομακρύνονται. Ακόρεστοι υδρογονάνθρακες πρέπει να αφαιρούνται ή να μετατρέπονται σε πιο σταθερά μόρια. Το αργό πετρέλαιο χωρίζεται αρχικά με απόσταξη υπό κενό σε μια σειρά από κλάσματα ή σειρές ιξώδους. Τα κλάσματα που προορίζονται για την παραγωγή βασικών λιπαντικών επεξεργάζονται περαιτέρω χρησιμοποιώντας διάφορους συνδιασμούς διεργασιών.

ΔΙΕΡΓΑΣΙΕΣ ΔΙΥΛΙΣΗΣ
Εκχύλιση με Διαλύτες - διαχωρίζει τους κορεσμένους από τους ακόρεστους υδρογονάνθρακες που απαντώνται στη φύση
Επεξεργασία με Υδρογόνο - απομακρύνονται μερικά από τα αζωτούχα και θειούχα συστατικά, βελτιώνει το χρώμα, την οξειδωτική και τη θερμική σταθερότητα των βασικών λιπαντικών
Υδρογόνωση - μετατρέπονται μερικοί από τους ακόρεστους υδρογονάνθρακες σε κορεσμένους για να βελτιωθεί η παραγωγή πριν την εκχύλιση. Αυτή η διεργασία βοηθά επίσης στην απομάκρυνση μεγάλου ποσοστού θειούχων και μερικών αζωτούχων συστατικών.
Υδρογονοπυρόλυση - μια σύνθετη διεργασία κατά την οποία μόρια βασικών κλασμάτων μετατρέπονται σε επιθυμητά μόρια κορεσμένων υδρογονανθράκων. Η παραγωγή κορεσμένων μορίων είναι πολύ μεγαλύτερη από αυτή που επιτυγχάνεται με την υδρογόνωση και την εκχύλιση με διαλύτες.
Υδρογονοισομερισμός - όταν συνδιάζεται με την υδρογοπυρόλυση, μπορεί να μετατρέψει τα μόρια των βασικών κλασμάτων στην πιο σταθερή μορφή που μπορούν αυτά να πάρουν

ΠΡΟΣΘΕΤΑ
Τα βασικά λιπαντικά δεν είναι αρκετά για να παρέχουν επαρκή προστασία του κινητήρα σας. Τα λιπαντικά κινητήρων πρέπει να μπορούν να πραγματοποιούν μια ευρεία σειρά λειτουργιών κάτω από ποικίλες συνθήκες λειτουργίας του κινητήρα. Γι αυτό το λόγο χρησιμοποιούνται διάφορα πρόσθετα για την παραγωγή:
Καθαριστικά/διασκορπιστικά πρόσθετα - χρησιμοποιούνται για τη διατήρηση της καθαρότητας του κινητήρα, κατακρατώντας τις ουσίες που μπορεί να μολύνουν τον κινητήρα και εμποδίζοντας αυτές να εισχωρήσουν σε ζωτικά μέρη του κινητήρα.
Αναστολείς Διάβρωσης και Σκωρίασης - προστίθονται για την προστασία της μηχανής από το νερό και τα οξέα που σχηματίζονται από τα παραπροϊόντα της καύσης
Αντιοξειδωτικά - προστίθονται για την αναστολή της οξείδωσης, η οποία μπορεί να επιδράσει στην ελάττωση του πάχους του λιπαντικού και το σχηματισμό "λάσπης".
Αντιφθορικά - σχηματίζουν μια μεμβράνη πάνω στις μεταλλικές επιφάνειες για να αποτρέψουν την επαφή μετάλλου-μετάλλου
Βελτιωτικά Δείκτη Ιξώδους καιΤαπεινωτές Σημείου Ροής - βελτιώνουν τα χαρακτηριστικά ροής των λιπαντικών κινητήρων

ΤΥΠΟΙ (ΒΑΘΜΟΙ) ΛΙΠΑΝΤΙΚΩΝ
Για να μπορέσει ένα λιπαντικό κινητήρα να εκτελέσει τη βασική λειτουργία του -να λιπάνει τον κινητήρα- το ιξώδες του (ένα μέγεθος που δείχνει το πάχος του και την ευκολία να ρέει), πρέπει να αντέχει τις ακραίες συνθήκες που επικρατούν στον κινητήρα.
Ένα λιπαντικό γίνεται πιο λεπτό όταν θερμαίνεται και πιο παχύ όταν ψύχεται. Το να διαλέξετε τον κατάλληλο τύπο (βαθμό) ιξώδους για τις κλιματολογικές συνθήκες του τόπου σας είναι πολύ σημαντικό.
Ένα μονότυπο λιπαντικό έχει ιξώδες το οποίο ορίζεται μόνο σε μία θερμοκρασία, είτε υψηλή είτε χαμηλή.
Ένα πολύτυπο πρέπει να πληρεί τις απαιτήσεις για το ιξώδες τόσο για χαμηλές όσο και για υψηλές θερμοκρασίες ταυτόχρονα.
Το γεγονός αυτό κάνει τα πολύτυπα λιπαντικά μια εύκολη και εύχρηστη επιλογή για όλο το χρόνο, δηλαδή για ανθρώπους που οδηγούν τόσο σε πολύ ζεστά καλοκαίρια όσο και για πολύ σκληρούς χειμώνες. Είναι εύκολα αναγνωρίσιμα από το διπλό χαρακτηριστικό τύπο ιξώδους ( π.χ 10W-30, όπου το 10W είναι η χαμηλή θερμοκρασία, δηλαδή η θερμοκρασία χειμώνα και το 30 είναι η υψηλότερη θερμοκρασία). Τα πρόσθετα που βελτιώνουν το δείκτη ιξώδους βοηθούν το λιπαντικό να μην "λεπταίνει" σε υψηλές θερμοκρασίες και να είναι εξίσου αποτελεσματικό στις χαμηλές θερμοκρασίες.

http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=73006002&contentId=7001615
 

pitbull

Maniac Member
May 13, 2010
6,950
1
0
40
παντού και πουθενά
ΛΙΠΑΝΤΙΚΑ ΚΑΙ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Εάν έχετε επιλέξει να αντικαταστήσετε το λιπαντικό του κινητήρα του οχήματός σας μόνοι σας, έχετε επίσης αναλάβει την ευθύνη της σωστής διαχείρισης και απόρριψης του χρησιμοποιημένου λιπαντικού. Η αλόγιστη απόρριψη και η έκθεση σε χρησιμοποιημένα λιπαντικά μπορεί να θέσει σε κίνδυνο όχι μόνο τη δική σας υγεία, αλλά και να κάνει μεγάλη ζημιά στο περιβάλλον.
Είναι παράνομο να πετάτε χρησιμοποιημένα λιπαντικά σε κάδους απορριμάτων, σε νεροχύτες, σε σωλήνες αποχετεύσεων, σε υπονόμους και σε ποτάμια. Χύνοντας τα επίσης στο έδαφος δεν είναι μόνο παράνομο - είναι το χειρότερο πράγμα που θα μπορούσατε να κάνετε! Ένα μόνο λίτρο χρησιμοποιημένου λιπαντικού, μπορεί να μολύνει ένα εκατομμύριο λίτρα φρέσκου νερού, μια ποσότητα που ισοδυναμεί με την ετήσια παροχή πόσιμου νερού σε 50 άτομα. Ακόμα και μια σταγόνα λιπαντικού μπορεί να δημιουργήσει μια κηλίδα τόσο μεγάλη όσο το μέγεθος ενός γηπέδου ποδοσφαίρου! Μόλις συνειδητοποιήσετε ότι ακόμα και ελάχιστη ποσότητα μπορεί να προκαλέσει τεράστια μόλυνση και καταστροφή, είναι εύκολο να καταλάβετε ότι πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί με τη διαχείριση και απόρριψη αυτού του εξαιρετικά επικίνδυνου και πολύ κοινού απόβλητου.
Τα καλά νέα είναι ότι τα χρησιμοποιημένα λιπαντικά -ακόμα και τα φίλτρα τους- ανακυκλώνονται εύκολα. Μπορούν να ανακυκλωθούν σε διαφορετικούς τύπους καυσίμων και λιπαντικών, βοηθώντας έτσι αποτελεσματικά στη διατήρηση των ούτως ή άλλως πολύτιμων πηγών πετρελαίου του πλανήτη ενώ ταυτόχρονα προστατεύουμε και το περιβάλλον. Οι περισσότερες εγκαταστάσεις ανακύκλωσης και τοπικά κέντρα απόρριψης αποβλήτων δέχονται χρησιμοποιημένα λιπαντικά από τους καταναλωτές, ενώ άλλα όχι και μερικές φορές είναι ίσως να βρείτε κάποιο. Παρόλα αυτά, μην απορρίπτετε τα χρησιμοποιημένα λιπαντικά σας οπουδήποτε. Είναι πραγματικά επικίνδυνο!

http://www.castrol.com/castrol/genericarticle.do?categoryId=73006002&contentId=7001677



Ωραιο το θεματακι Luci,αντε διαβαστε να παραμορφωθειται  :D.
 

fiestass7

MK7
Member
Jun 16, 2011
254
0
16
36
Πύργος
Μοντέλο
MK7
Δεν ξέρω αν γράφω στο σωστό θέμα, (ας το διορθώσει ο υπεύθυνος) έχω την εξής απορία: "Πως μπορούμε να ξέρουμε ότι τα λαδια που αγόρασαμε, είτε από ιντερνετ είτε από κατάστημα λιπαντικών είναι γνήσια? Ρωτώ γιατί σήμερα πήγα σε ένα κατάστημα να πάρω μομπιλ και μου έλεγε ότι αυτός δεν τα φέρνει γιατί δεν είναι γνήσια, παλιότερα έφερνε γιατί εισάγονταν από γαλλία.. Ενώ τώρα τα εισάγουν από τουρκία,  κτλ.. Πως μπορούμε να μάθουμε την αυθεντικότητα τους ή αν τελικά είναι μουφα?
 

turbomaniac

Hero Member
May 10, 2010
3,937
82
48
44
Ιωάννινα
fiestass7 said:
Δεν ξέρω αν γράφω στο σωστό θέμα, (ας το διορθώσει ο υπεύθυνος) έχω την εξής απορία: "Πως μπορούμε να ξέρουμε ότι τα λαδια που αγόρασαμε, είτε από ιντερνετ είτε από κατάστημα λιπαντικών είναι γνήσια? Ρωτώ γιατί σήμερα πήγα σε ένα κατάστημα να πάρω μομπιλ και μου έλεγε ότι αυτός δεν τα φέρνει γιατί δεν είναι γνήσια, παλιότερα έφερνε γιατί εισάγονταν από γαλλία.. Ενώ τώρα τα εισάγουν από τουρκία,  κτλ.. Πως μπορούμε να μάθουμε την αυθεντικότητα τους ή αν τελικά είναι μουφα?

δύσκολο αυτο ειδικά αν στην εργοστασιακή συσκευασία έχουν βάλει οτι να ναι και το χουν ξανασφραγίσει... εχει σημασία να αγοράζεις απο μεγαλα μαγαζια τα οποία λόγω του υπερβολικού τους τζίρου δεν έχουν διαθεση να χαλάσουν την φήμη τους (πχ autoplus, γεωργακόπουλος, μεγαλα supermarket κλπ)
 

scorpion

Staff member
Elite Member
Vip Team
Ιδρυτής (θα σέβεστε :P)
May 9, 2010
13,982
8
23
38
Πειραιάς
www.fiestamaniacs.gr
Ας μοιραστώ μαζί σας ένα νέο όπου έμαθα
Η Ford, μετά την κυκλοφορία του focus 1.0cc ecoboost αλλάζει και το λάδι της

Δηλαδή, η Ford το λάδι που βγάζει είναι 5w30
Τώρα θα βγάλει 5w20, λόγω του καινούργιου focus αλλά ταυτόχρονα θα αντικαταστήσει και το 5w30
Επίσης συνεργάστηκε με την castrol και πάνω στην συσκευασία θα έχει και τα 2 σήματα (ford + castrol )
 

StuparArt

Hero Member
May 9, 2010
3,325
0
0
43
www.youtube.com
20αρι για την Ελλάδα θεωρώ ότι είναι πολύ χαμηλό. Εδώ το 30αρι λέω να το αντικαταστήσω με το 40αρι 5w-40 η 5w-50 που ξέρω σίγουρα ότι βγαίνει σαν νούμερο.

Συγχώνευση διπλών μηνυμάτων:[time]1341047015[/time]
turbomaniac said:
δύσκολο αυτο ειδικά αν στην εργοστασιακή συσκευασία έχουν βάλει οτι να ναι και το χουν ξανασφραγίσει... εχει σημασία να αγοράζεις απο μεγαλα μαγαζια τα οποία λόγω του υπερβολικού τους τζίρου δεν έχουν διαθεση να χαλάσουν την φήμη τους (πχ autoplus, γεωργακόπουλος, μεγαλα supermarket κλπ)
Εδώ Αλέξη δεν θα συμφωνήσω μιας και υπάρχει και ο φόβος τον μεγαλοαπατεώνων. ακριβός επειδή κάνουν μεγάλα νούμερα σε τζίρο έχουν και την δυνατότητα – δύναμη να κάνουν και ότι θέλουν και πάντα με αφορμή το δικό τους μεγαλύτερο κέρδος με συνέπια στο τέλος να την πληρώνει πάντα ο καταναλωτής.

Θα μπορούσαν κάλλιστα μέσα σε μια καλή - επώνυμη συσκευασία να έχουν ένα μάπα λάδι με αφορμή το μεγαλύτερο κέρδος. Πατάνε σε αυτά που λες και εσύ…. Δηλαδή είμαι μεγάλο όνομα λες να θέλω να το χαλάσω κλπ


@[tt]sorry για το διπλό πόστ[/tt]
 

ggs

Member
May 14, 2012
245
0
0
42
Να ρωτησω κατι εγω ρε παιδια, το κλασσικο λαδι της φορντ το φορμουλα 5w30 (νομιζω της BP ειναι) ειναι οκ ή να ψαξω για κανενα αλλο.Μεχρι τωρα παντως που το εχω χρησιμοποιησει δεν εχω καποιο παραπονο.
 

scorpion

Staff member
Elite Member
Vip Team
Ιδρυτής (θα σέβεστε :P)
May 9, 2010
13,982
8
23
38
Πειραιάς
www.fiestamaniacs.gr
ggs said:
Να ρωτησω κατι εγω ρε παιδια, το κλασσικο λαδι της φορντ το φορμουλα 5w30 (νομιζω της BP ειναι) ειναι οκ ή να ψαξω για κανενα αλλο.Μεχρι τωρα παντως που το εχω χρησιμοποιησει δεν εχω καποιο παραπονο.
αυτό δεν το γνωρίζω εγώ
αν σε όλα τα λάδια είσαι τυπικός,τότε δεν έχεις κανένα πρόβλημα
 

ggs

Member
May 14, 2012
245
0
0
42
Στα λαδια ειμαι παραπανω απο τυπικος καθε 7500χλμ τα αλλαζω, απλα σκεφτηκα μηπως υπαρχει κατι καλυτερο.
 

scorpion

Staff member
Elite Member
Vip Team
Ιδρυτής (θα σέβεστε :P)
May 9, 2010
13,982
8
23
38
Πειραιάς
www.fiestamaniacs.gr
ggs said:
Στα λαδια ειμαι παραπανω απο τυπικος καθε 7500χλμ τα αλλαζω, απλα σκεφτηκα μηπως υπαρχει κατι καλυτερο.
αφού είσαι τυπικός,για μένα δεν χρειάζεται να βάλεις κάτι καλύτερο,δίνε 30 για ένα λάδι της ford,άλλαζε το στα χιλιόμετρα που λες και είσαι οκ,αντί να δεις παραπάνω λεφτά

φιλικά πάντα 
 

turbomaniac

Hero Member
May 10, 2010
3,937
82
48
44
Ιωάννινα
για να πω την αληθεια, το λάδι παίζει πολύ περισσοτερο ρόλο απ΄οτι νομιζα. Αν σκοπευετε να κρατήσετε το αμαξι σας καιρο και σας περισευουν βαλτε το καλυτερο της αγοράς.. 5W30 0W30, 5W40 ή 0W40, 100% συνθετικό, όχι εμπλουτισμενο ορυκτελαιο.

Αν δεν σας περισευουν βαλτε ford.
 

panos.l

Pro Member
Aug 9, 2010
476
0
0
ΑΘΗΝΑ
www.fordliatiras.gr
Αυτός είναι κινητήρας από fiesta mk6 1.4 με 90.000χλμ.Κατά την αλλαγή του ιμάντα εκκεντροφόρου, βγάζοντας το ψευτοκάπακο είδαμε αυτό!

0144u.jpg

0142v.jpg

0140ha.jpg
 

panos.l

Pro Member
Aug 9, 2010
476
0
0
ΑΘΗΝΑ
www.fordliatiras.gr
Από κακό λάδι και στο οτι δεν αλλάζονταν όταν έπρεπε.Εκτός αν έριχναν λάσπη μέσα...Δυστυχώς το κινητό μου δεν έχει καλή κάμερα και δεν φαίνεται το τι υπάρχει κάτω από τους εκκεντροφόρους...
 

Pa_Nos_1400cc

Pro Member
May 10, 2010
521
0
16
47
Αγρίνιο
panos.l said:
Από κακό λάδι και στο οτι δεν αλλάζονταν όταν έπρεπε.Εκτός αν έριχναν λάσπη μέσα...Δυστυχώς το κινητό μου δεν έχει καλή κάμερα και δεν φαίνεται το τι υπάρχει κάτω από τους εκκεντροφόρους...

Μια χαρά είναι οι φωτογραφίες. Ενα ντίζελ είναι πιο καθαρο στα σωθικά του απο αυτο το mk6 1400. Λόγω του λαδιού και των αναθυμιάσεων προφανώς πρέπει να μάζεψε τόση μάκα. Πιστεύεις θέλουν καθάρισμα και οι βαλβίδες που μάλλον θα έχουν μαζεψει μαζούτ και αυτές μετα απο αυτές τις εικόνες που είδαμε. Τόσο άθλιο μοτέρ έχει τελικά το 1400

*ΥΓ. στα ιδια χιλιόμετρα βαδιζω και εγώ δεν είδα τιποτα περίεργο αλλα θυμάμαι επέρισυ δεν λύθηκε το ψευτοκάπακο στην αλλαγή ιμάντων  λες να υπαρχει μια τετοια έκπληξη κρυμμένη
 

scorpion

Staff member
Elite Member
Vip Team
Ιδρυτής (θα σέβεστε :P)
May 9, 2010
13,982
8
23
38
Πειραιάς
www.fiestamaniacs.gr
Pa_Nos_1400cc said:
*ΥΓ. στα ιδια χιλιόμετρα βαδιζω και εγώ δεν είδα τιποτα περίεργο αλλα θυμάμαι επέρισυ δεν λύθηκε το ψευτοκάπακο στην αλλαγή ιμάντων  λες να υπαρχει μια τετοια έκπληξη κρυμμένη
δεν νομίζω Πάνο
εκτός αν και εσύ ξεχνάς να αλλάξεις τα λάδια σου,όπου δεν σε έχω για τέτοιο άνθρωπο ;)
 

Κάντε σύνδεση ή δημιουργήστε έναν λογαριασμό για να μπορέσετε να απαντήσετε.

Πρέπει να είστε μέλος για να μπορέσετε να αφήσετε μια απάντηση.

Δημιουργία λογαριασμού

Ανοίξτε έναν δωρεάν λογαριασμό. Είναι αρκετά απλό !

Σύνδεση

Έχετε ήδη λογαριασμό; Κάντε σύνδεση

Users who are viewing this thread