- Thread starter
- #1
Δε φτάνει που μου φοράς ακόμα εκείνη τη φασολάδα, που είχε το αυτοκίνητό σου από τη μαμά του....Πώς επέμενε ο πωλητής ότι τη λέγανε; Α, ναι: Ανάρτηση...
  Είναι κι εκείνο το ακαταλαβίστικο καρούμπαλο, που κουβαλάς στον μπροστινό σου άξονα.
Ναι, ντε. Αυτό. Όχι ότι δεν το χρειάζεσαι...Αναμφισβήτητα, από τις πλέον εμπνευσμένες συλλήψεις στο χώρο της Αυτοκίνησης. Διαφορικό, το είπες; Α, μπράβο... Differential ή σκέτο diff, επί το ελληνικότερον. Θυμάσαι τις στριφτερές βόλτες που έχεις κάνει, μπαινοβγαίνοντας ομαλά και ήρεμα από τα κάθε λογής στρόφια, ψιλοεντυπωσιάζοντας την τρυφερή ύπαρξη στα δεξιά σου; Ε, σ'αυτό το χρωστάς.
 Μου γκαζώνεις εσύ στη μέτρια δεξιά και οι πρόθυμοι μπροστινοί κινητήριοι τροχοί σου τσακίζονται να εκτελέσουν την εντολή σου και μάλιστα στον αυτό χρόνο! Αυτό έλειπε δα... Φαντάζεσαι να μην διέγραφαν την αγαπημένη σου στροφή ταυτόχρονα; Μαύρη Τρύπα που θα σ'έτρωγε! Ο τυχεράκιας ο δεξής τροχός όμως, έχει να κάνει μικρότερο κύκλο. Εμ, κοντά στο χαντάκ' δεν είναι; Ο φουκαράς ο εξωτερικός πρέπει να κάνει μεγαλύτερο, αφού είναι πιο μακρυά από το κέντρο της στροφής. Αφού όμως, και οι δύο πρέπει να εκτελέσουν τη στροφή ταυτόχρονα, μήπως πρέπει ο εξωτερικός να έχει μεγαλύτερη ταχύτητα; Βεβαίους-βεβαίους, του Θεμιστοκλέους!
 Εδώ, λοιπόν, αναλαμβάνει δράση το καραμαμίσιο διαφορικό σου, επιτρέποντας στον τροχό, που παρουσιάζει τη μικρότερη αντίσταση κίνησης, να κινείται γρηγορότερα από τον άλλον. Δεξιά δεν έστριβες; Ο δεξής σου, λοιπόν, κοντοστέκεται, περιμένει, αντιστέκεται κομμάτι, ενώ ο αριστερός, ο μακρυά απ' το χαντάκ', τρέχει ιδρωμένος, για να προλάβει... ενθαρρυνόμενος από το διαφορικό σου. Καταλαβαίνει συ μένα;
 Έτσι, μου μπαίνεις ωραίος και χορευτικός στο φιδωτό βουνίσιο και χαίρεσαι βόλτα και φύση. Ναι, αλλά αυτό συμβαίνει όσο κινείσαι στα όρια της ελκτικής σου πρόσφυσης (traction στα ελληνικά). Για δοκίμασε να πας λίγο πιο αντρίκια.... Το μέχρι πρότινος συμμαχάκι σου στις στροφές, το μαμίσιο σου διαφορικό, θα σε πουλήσει ανερυθρίαστα.
Â
Βρε, όσο και να προσπαθείς να κατανοήσεις το -ψιλοπολύπλοκο είν' η αλήθεια- σύστημα γραναζιών, που το θέτει σε λειτουργία, η πραγματικότητα είναι αυτή: Θα σε σβουρίξει με συνοπτικές διαδικασίες και θα'χει και δίκιο. Δείξε και συ λίγη κατανόηση: Δεξιά δεν έμπαινες γρήγορα; Αυτή η φασολ.... χμμμ...μαμίσια ανάρτηση δεν έκανε το αυτοκίνητο να γέρνει αριστερά; Άρα, αποφορτίζεται, ανασηκώνεται λιγάκι ο δεξής σου τροχός, ο κοντά στο χαντάκ'! Παύει ν'αντιστέκεται ιδιαίτερα στην κίνησή του και το διαφορικό σου, τι θες να κάνει; Κάνει αυτό, για το οποίο κατασκευάστηκε: Του επιτρέπει να κινείται γρηγορότερα πλέον από τον εξωτερικό σου!
 Να, τα σπινιαρίσματα, τα μούτρα, το "άσε-πάτα", τα χαμένα δευτερόλεπτα και σου δίνει και το χαριστικό κέρασμα τσαγιού εκείνο το πολύ συγκεκριμένο ραλάκι (υποθετικά μιλάμε...), το χαμηλό σα φίδι, που σε πέρασε από πάνω! Μολόγα το... Δεν πρόλαβες να δεις καλά-καλά, αν ήταν μπλε ή άσπρο, έτσι δεν είναι;
 Δε λέω, ήταν στημένο του σκοτωμού, αλλά, λες, μόνο γι'αυτό κάρφωσε έτσι τη μούρη του στο εσωτερικό της στροφής; Μιλάμε, τρίτη κόκκινη είχε μέσα και δεν ξεκόλλαγε από το πέταλο. Φυσιολογικό σού φαίνεται μόνο με καλή ανάρτα; Μάλλον όχι, φίλτατε. Προφανώς, κουβάλαγε ένα τέτοιο:
Από την Kaaz, αν ήταν φιλοϊάπων...
Ή ένα τέτοιο:
Από την Eaton, αν είχε κονέ στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Αν πάλι ήταν στυλάτος Ευρωπαίος, με μηχανική κουλτούρα και αρεσκόταν σε προχωρημένη τεχνολογία, μπορεί να φόραγε και κανα από δαύτα:
Ευγενική προσφορά του -εκλιπόντος πλέον- Rod Quaife από τη Σαξονία.
Έχεις και συ διαφορικό; Και τι έγινε που δεν είναι τέτοια μάρκα; Τι'πες τώρα, ρε Παπαδόπουλε; Ξέρεις τι είναι αυτά που είδες πριν; Διαφορικά Περιορισμένης Ολίσθησης! Ξέρεις πώς τα λέμε εδώ, στα Βαλκάνια; Limited Slip Differentials ή αλλιώς LSD. Μπλοκέ λαϊκότερα.Αν είναι πιο διαφορικά από το δικό σου; Όχι, βέβαια! Είναι λιγότερο διαφορικά κι εκεί παίζεται το όλο δράμα.
Άσ'το το σχεδιάγραμμα....Σιγά μην κάτσουμε δυο ώρες να βγάλουμε άκρη από κει...Εκείνο που χρειάζεται να ξέρεις, είναι ότι αυτά έχουν κάμποσα (4 συνήθως και βάλε) δισκάκια μέσα τους, που είναι γεμάτα χαρακιές...Να, σαν αυτά από κάτω.
Όταν εσύ πλακώνεσαι στις γκαζιές, αυτά τα δισκάκια συμπιέζονται και τρίβονται μεταξύ τους, δημιουργώντας μια αντίσταση, που δεν αφήνει τον κινητήριο τροχό, που πάει να σπινιάρει, να το κάνει τόσο εύκολα...Του κόβουν -ας πούμε- τη φόρα και μοιράζουν λίγο πιο δίκαια ανάμεσα στους κινητήριους τροχούς τα γκάζια του κινητήρα. Εξ'ου και τ'όνομά τους: Περιορισμένης Ολίσθησης. Πόσο περιορισμένης; Όσο αντέχει το βαλάντιό σου και η οδηγητική σου μαγκιά...
 Γιατί θέλουν ιδιαίτερη εξοικίωση, σε λέω. Μιας και με δαύτα δεν πολυσπινιάρεις, νιώθεις να τραβιέται το ρύγχος του αυτοκινητακίου σου προς το εσωτερικό της στροφής! Όσο γκαζώνεις, τόσο σε τραβάει προς τα μέσα....Έτσι, για να καταλάβεις τι πάει να πει μαγνητική έλξη, δηλαδή....Μ'άλλα λόγια, θέλουν την προπόνηση της Άρκτου, πλην όμως, σου προσφέρουν Tην Εμπειρία.
 Βέβαια, υπάρχουν και τα Σαξονίας, όπως είδες, που είναι το ίδιο αποτελεματικά, αλλά, επειδή δεν έχουν τα μοβόρικα εκείνα δισκάκια, αλλά μόνο γρανάζια, πατέντα του Εγγλέζου, είναι πιο φιλικά στη χρήση του μέσου οδηγού.
 Μη νομίσετε βέβαια, φίλοι μπροστοκουνίτες (σεβασμός στην πλειοψηφία), ότι αν συναντηθείτε με καμιά πισωκούνα, δεν κινδυνεύετε, γιατί εκεί να δείτε τι γίνεται:
Για RX7, περικαλώ.
Για Μ3. Κάτσε φρόνιμα, Παπαδόπουλεεε....
Αν έχουν οι Φτερούγες; Να με συγχίσεις θες, ρε;
Για Σουμπαρούκλα.
Για Μιτσούμπα. Active Yaw Control το λένε. Αεροπλανικό στο όνομα αλλά και στη λειτουργία.
Όχι απλά έχουν, αλλά είναι και ιδιαίτερα εξελιγμένα και εξοπλισμένα με κάθε λογής ηλεκτρονικό έλεγχο... Νιώσε, λοιπόν, μια ανακούφιση, που σε κερνάνε τσάι (συνήθως) με τόσο χουβαρντιλίκι...
Ένα τέτοιο, λοιπόν, σαν αυτό το γιαπωνέζικο Cusco θα σου πρότεινα να χτυπήσεις, Παπαδόπουλε, αλλιώς μην περιμένεις προκοπή...Τα όρια διευρύνονται με προσπάθεια και οικονομικό κόστος... Άιντε, καλή τοποθέτα!
  Είναι κι εκείνο το ακαταλαβίστικο καρούμπαλο, που κουβαλάς στον μπροστινό σου άξονα.
Ναι, ντε. Αυτό. Όχι ότι δεν το χρειάζεσαι...Αναμφισβήτητα, από τις πλέον εμπνευσμένες συλλήψεις στο χώρο της Αυτοκίνησης. Διαφορικό, το είπες; Α, μπράβο... Differential ή σκέτο diff, επί το ελληνικότερον. Θυμάσαι τις στριφτερές βόλτες που έχεις κάνει, μπαινοβγαίνοντας ομαλά και ήρεμα από τα κάθε λογής στρόφια, ψιλοεντυπωσιάζοντας την τρυφερή ύπαρξη στα δεξιά σου; Ε, σ'αυτό το χρωστάς.
 Μου γκαζώνεις εσύ στη μέτρια δεξιά και οι πρόθυμοι μπροστινοί κινητήριοι τροχοί σου τσακίζονται να εκτελέσουν την εντολή σου και μάλιστα στον αυτό χρόνο! Αυτό έλειπε δα... Φαντάζεσαι να μην διέγραφαν την αγαπημένη σου στροφή ταυτόχρονα; Μαύρη Τρύπα που θα σ'έτρωγε! Ο τυχεράκιας ο δεξής τροχός όμως, έχει να κάνει μικρότερο κύκλο. Εμ, κοντά στο χαντάκ' δεν είναι; Ο φουκαράς ο εξωτερικός πρέπει να κάνει μεγαλύτερο, αφού είναι πιο μακρυά από το κέντρο της στροφής. Αφού όμως, και οι δύο πρέπει να εκτελέσουν τη στροφή ταυτόχρονα, μήπως πρέπει ο εξωτερικός να έχει μεγαλύτερη ταχύτητα; Βεβαίους-βεβαίους, του Θεμιστοκλέους!
 Εδώ, λοιπόν, αναλαμβάνει δράση το καραμαμίσιο διαφορικό σου, επιτρέποντας στον τροχό, που παρουσιάζει τη μικρότερη αντίσταση κίνησης, να κινείται γρηγορότερα από τον άλλον. Δεξιά δεν έστριβες; Ο δεξής σου, λοιπόν, κοντοστέκεται, περιμένει, αντιστέκεται κομμάτι, ενώ ο αριστερός, ο μακρυά απ' το χαντάκ', τρέχει ιδρωμένος, για να προλάβει... ενθαρρυνόμενος από το διαφορικό σου. Καταλαβαίνει συ μένα;
 Έτσι, μου μπαίνεις ωραίος και χορευτικός στο φιδωτό βουνίσιο και χαίρεσαι βόλτα και φύση. Ναι, αλλά αυτό συμβαίνει όσο κινείσαι στα όρια της ελκτικής σου πρόσφυσης (traction στα ελληνικά). Για δοκίμασε να πας λίγο πιο αντρίκια.... Το μέχρι πρότινος συμμαχάκι σου στις στροφές, το μαμίσιο σου διαφορικό, θα σε πουλήσει ανερυθρίαστα.
Â
Βρε, όσο και να προσπαθείς να κατανοήσεις το -ψιλοπολύπλοκο είν' η αλήθεια- σύστημα γραναζιών, που το θέτει σε λειτουργία, η πραγματικότητα είναι αυτή: Θα σε σβουρίξει με συνοπτικές διαδικασίες και θα'χει και δίκιο. Δείξε και συ λίγη κατανόηση: Δεξιά δεν έμπαινες γρήγορα; Αυτή η φασολ.... χμμμ...μαμίσια ανάρτηση δεν έκανε το αυτοκίνητο να γέρνει αριστερά; Άρα, αποφορτίζεται, ανασηκώνεται λιγάκι ο δεξής σου τροχός, ο κοντά στο χαντάκ'! Παύει ν'αντιστέκεται ιδιαίτερα στην κίνησή του και το διαφορικό σου, τι θες να κάνει; Κάνει αυτό, για το οποίο κατασκευάστηκε: Του επιτρέπει να κινείται γρηγορότερα πλέον από τον εξωτερικό σου!
 Να, τα σπινιαρίσματα, τα μούτρα, το "άσε-πάτα", τα χαμένα δευτερόλεπτα και σου δίνει και το χαριστικό κέρασμα τσαγιού εκείνο το πολύ συγκεκριμένο ραλάκι (υποθετικά μιλάμε...), το χαμηλό σα φίδι, που σε πέρασε από πάνω! Μολόγα το... Δεν πρόλαβες να δεις καλά-καλά, αν ήταν μπλε ή άσπρο, έτσι δεν είναι;
 Δε λέω, ήταν στημένο του σκοτωμού, αλλά, λες, μόνο γι'αυτό κάρφωσε έτσι τη μούρη του στο εσωτερικό της στροφής; Μιλάμε, τρίτη κόκκινη είχε μέσα και δεν ξεκόλλαγε από το πέταλο. Φυσιολογικό σού φαίνεται μόνο με καλή ανάρτα; Μάλλον όχι, φίλτατε. Προφανώς, κουβάλαγε ένα τέτοιο:
Από την Kaaz, αν ήταν φιλοϊάπων...
Ή ένα τέτοιο:
Από την Eaton, αν είχε κονέ στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού.
Αν πάλι ήταν στυλάτος Ευρωπαίος, με μηχανική κουλτούρα και αρεσκόταν σε προχωρημένη τεχνολογία, μπορεί να φόραγε και κανα από δαύτα:
Ευγενική προσφορά του -εκλιπόντος πλέον- Rod Quaife από τη Σαξονία.
Έχεις και συ διαφορικό; Και τι έγινε που δεν είναι τέτοια μάρκα; Τι'πες τώρα, ρε Παπαδόπουλε; Ξέρεις τι είναι αυτά που είδες πριν; Διαφορικά Περιορισμένης Ολίσθησης! Ξέρεις πώς τα λέμε εδώ, στα Βαλκάνια; Limited Slip Differentials ή αλλιώς LSD. Μπλοκέ λαϊκότερα.Αν είναι πιο διαφορικά από το δικό σου; Όχι, βέβαια! Είναι λιγότερο διαφορικά κι εκεί παίζεται το όλο δράμα.
Άσ'το το σχεδιάγραμμα....Σιγά μην κάτσουμε δυο ώρες να βγάλουμε άκρη από κει...Εκείνο που χρειάζεται να ξέρεις, είναι ότι αυτά έχουν κάμποσα (4 συνήθως και βάλε) δισκάκια μέσα τους, που είναι γεμάτα χαρακιές...Να, σαν αυτά από κάτω.
Όταν εσύ πλακώνεσαι στις γκαζιές, αυτά τα δισκάκια συμπιέζονται και τρίβονται μεταξύ τους, δημιουργώντας μια αντίσταση, που δεν αφήνει τον κινητήριο τροχό, που πάει να σπινιάρει, να το κάνει τόσο εύκολα...Του κόβουν -ας πούμε- τη φόρα και μοιράζουν λίγο πιο δίκαια ανάμεσα στους κινητήριους τροχούς τα γκάζια του κινητήρα. Εξ'ου και τ'όνομά τους: Περιορισμένης Ολίσθησης. Πόσο περιορισμένης; Όσο αντέχει το βαλάντιό σου και η οδηγητική σου μαγκιά...
 Γιατί θέλουν ιδιαίτερη εξοικίωση, σε λέω. Μιας και με δαύτα δεν πολυσπινιάρεις, νιώθεις να τραβιέται το ρύγχος του αυτοκινητακίου σου προς το εσωτερικό της στροφής! Όσο γκαζώνεις, τόσο σε τραβάει προς τα μέσα....Έτσι, για να καταλάβεις τι πάει να πει μαγνητική έλξη, δηλαδή....Μ'άλλα λόγια, θέλουν την προπόνηση της Άρκτου, πλην όμως, σου προσφέρουν Tην Εμπειρία.
 Βέβαια, υπάρχουν και τα Σαξονίας, όπως είδες, που είναι το ίδιο αποτελεματικά, αλλά, επειδή δεν έχουν τα μοβόρικα εκείνα δισκάκια, αλλά μόνο γρανάζια, πατέντα του Εγγλέζου, είναι πιο φιλικά στη χρήση του μέσου οδηγού.
 Μη νομίσετε βέβαια, φίλοι μπροστοκουνίτες (σεβασμός στην πλειοψηφία), ότι αν συναντηθείτε με καμιά πισωκούνα, δεν κινδυνεύετε, γιατί εκεί να δείτε τι γίνεται:
Για RX7, περικαλώ.
Για Μ3. Κάτσε φρόνιμα, Παπαδόπουλεεε....
Αν έχουν οι Φτερούγες; Να με συγχίσεις θες, ρε;
Για Σουμπαρούκλα.
Για Μιτσούμπα. Active Yaw Control το λένε. Αεροπλανικό στο όνομα αλλά και στη λειτουργία.
Όχι απλά έχουν, αλλά είναι και ιδιαίτερα εξελιγμένα και εξοπλισμένα με κάθε λογής ηλεκτρονικό έλεγχο... Νιώσε, λοιπόν, μια ανακούφιση, που σε κερνάνε τσάι (συνήθως) με τόσο χουβαρντιλίκι...
Ένα τέτοιο, λοιπόν, σαν αυτό το γιαπωνέζικο Cusco θα σου πρότεινα να χτυπήσεις, Παπαδόπουλε, αλλιώς μην περιμένεις προκοπή...Τα όρια διευρύνονται με προσπάθεια και οικονομικό κόστος... Άιντε, καλή τοποθέτα!